onsdag 4 september 2013

Sensommarvädring när garaget sopades

Kunde inte motstå den här bilden Puch Alabama 66-67-68. Inte ofta så många är ute samtidigt
Och så ett par eftersläntrare som fick titta ut medan jag packade in en 67:a lite mer rationellt. Nu finns det plats för en till. Efter städningen insåg jag att jag slarvat bort originalmotorn till den röda - förmodligen såld vid utrensningen av delar i våras. Alltså ingen idé att återställa den längre som planerat, suck!!! Kanske lika bra att hotta upp den med en fyrväxlad motor istället och köra den i vinter.

lördag 31 augusti 2013

Aphängarstyre - tydligen något som alla gillar

http://puchsweden.blogspot.se/2013/03/aphangarstyre.html Den sjunde mars i år skrev jag om detta kultstyre, jag hade kollat in en sida på nätet som sålde sådana. Sedan dess har detta inlägg varit det i särklass mest klickade. Dessutom har 25591 personer +1:at inlägget enligt Google. Inte riktigt säker på vad det innebär så jag kommenterar det inte mer än så här. Det kan nämnas att det är det enda av mina hundratalet inlägg som hamnat på någon +1 lista.

torsdag 29 augusti 2013

Puch i miniatyr

Här en Puch Florida i miniatyr - eller MV50 som den kallas i Europa. Här i samma utförande som den såldes i Holland. Hög styrstam och vit baksärm...

onsdag 28 augusti 2013

Sett på nätet 2: Puch-Sears

En cool modell från 1966
och så en rishög, men färgen är ju intressant

Sett på nätet: Gul Dakota / Colorado med trampor

Man kan undra var den kommer ifrån. Kanske Nederländerna eller Tyskland. Men jag har för mig att de holländska mopparna alltid har vitmålade bakskärmar. Hittade den på en hemsida med mycket osammanhängande text. http://aeonwebtechnology.com/conneccion/puch-vz50. Bilden under hittade jag på en annan sajt i UK. Där fanns också en Alabama i Sears-utförande, dock ej original.

torsdag 22 augusti 2013

Puch Alabama 66 - på väg att återuppstå

Jag har börjat plocka ihop en Alabama 66 från mina lådor. Till den här kommer jag att använda begagnade originaldelar - undantaget blir benskydd och fotplattor som blästrats, svetslagats och sedan lackats. 67:an är för illa åtgången så där funkar det tyvärr inte - ramen kräver lite svets då tidigare ägare borrat stora hål i bakskärmen. Med sliten originallack behåller man både charmen och historien som gör moppen intressant. Det skiljer också bara cirka 400 exemplar mellan denna och en av de andra 66:orna - om man nu kan lita på nummerserien. De har rullat i Skövde respektive Skara innan de hittade hit via Karlshamn. Min "röda" 66:a kommer från Lund. Och den andra 67:am har rullat i Sundsvall har jag för mig. 67:an i låda har jag ingen koll på, men den har slitits någonstans i Skåne eller södra Småland typ.

tisdag 20 augusti 2013

Puch Alabama - benskydd klart

Puuh. Rätt väder idag. Bara ett kvar. Intressant att fixa två stycken objekt samtidigt. Det här blir bra när originallisten och emblemet monterats.

måndag 19 augusti 2013

Fjärde fotplattan - nu är jag helt slut

Så var den fjärde och sista fotplattan till mina två nedplockade Alabama från 66 och 67 fixad. Det var också den som var i sämst skick - dock är den fortfarande hel, men kommer att kräva ytspackling. Två fotplattor är helt klara - lackade och polerade. Den tredje grundad och nu är alltså äntligen den fjärde redo för grundlack. Jag räknade med att vara klar i september nästa år, undrar om jag klarar det. Våren 2015 verkar mer troligt.

onsdag 14 augusti 2013

Puch Alabama 66 - ansiktslyft (2)

En regnig dag i garaget. En av 66:orna genomgår ett långsamt ansiktslyft. Den slitna lacken får tillbaka sin lyster allt eftersom. Ett jävla slit. Efterhand byter jag ut smådelar mot bättre från mina lådor. En del saker försvinner när man skruvar och var de ligger och ruvar det får man väl veta någon annan dag. Tur att man är välförsedd med delar. Jobbade mycket med tanken och ramen under idag. Nästa steg är framgaffeln, ska byta hylsor fram. Har ett par fina original i en låda. Det tar nog en bra stund. Provade att lacka ett par fotplattor till Alabaman från 66 som jag köpte i lådor. Blev riktigt bra. Kan rekommendera färgen som Puchverkstan säljer. Den är riktigt bra.

tisdag 6 augusti 2013

Nyinflyttad Puch Alabama 1968

Ny farkost till samlingen. Årsmodell 68 men uttagen 69. Orörd blå originallack. Enbart vaggan fram är omlackad. Hör och häpna min fru ville börja köra när hon såg den. Den lär alltså stanna ett tag. Jag har en fundering, sadeln är av märket Denfield. Jag har nu sett alla årgångar mellan 66 och 68 med denna typ av sadel, men även med den nyare märkt Sie Feg där listen inte går hela vägen fram. (Även i min egen anspråklösa samling) Vad är egentligen rätt? Eller är båda rätt... Någon som vet... Denfieldsadeln påminner om den som satt på DS50, men den verkar mindre. Nu har jag ingen DS50 så jag kan inte jämföra. Nu när jag ändå håller på med funderingar kan jag också passa på att slå ett slag för originallisten runt benskyddet. Det är så här den ska se ut. Och inte ljusgrå som på många renoveringar på Blocket.

tisdag 30 juli 2013

Missade tillfällen

Jag var seg och kom aldrig iväg. Då missade jag en fin Dakota 66 i delar i Söderhamn. Då blev jag lack och åkte iväg idag och kollade på Gulddakota från 74 här i stan. Killen skulle ha 12 jag bjöd 9. Han erbjöd mig den för 10. Jag tittade en gång till och bedömde värdet till 7. Och svarade nej tack. Dumt kanske, men Dakotorna känns hypade prismässigt. En fin gick för 6-7 för ett par år sedan. Har en annons på Blocket sedan en tid under köpes. Det tycks finnas gott om årsmodell 66 till skyhöga priser, men inga 67:or så långt ögat når - och det är en sådan jag drömmer om eftersom jag redan har en 66. Rankar faktiskt 67 som mer sällsynt än 66, åtminstone om man ser till de objekt som finns till salu. Så nu väntar jag på att någon vill sälja en 67:a, gärna dyr så man blir ensam kvar. Här är den gröna 66:an jag missade. Och 74:an under.

måndag 29 juli 2013

Så ser rätt växelklump ut till treväxlad crick-crack

Jag får ibland mejl från nyblivna ägare till Puch. Jag försöker alltid besvara alla frågor så gott det går. Här ska jag visa skillnaden mellan en växelklump till treväxlad crick-crack och tvåväxlad modell. De första tre bilderna är den treväxlade modellen. De tre sista är den tvåväxlade varianten. Hoppas att bilderna kan vara till hjälp för någon.

tisdag 23 juli 2013

Det gäller att se möjligheterna

jag älskar originaldelar, gärna slitna med lite själ kvar. På Tradera fick jag tag i en gammal skitig sadel. Efter någon timmes försiktigt tvättande och avslutande infettning blev resultatet det här. En fin sadel med patina. Visst det finns sprickor på ovansidan och klädseln har lossnat lite i framkant. Men det är ju det som är hela grejen. Jag menar hur snyggt är det med ett kritvitt överdrag på en i övrigt patinerad Alabama?

måndag 15 juli 2013

Alabama 1966 får ansiktslyft

Ja då var semestern slut och man kan börja skruva och putsa igen. Sex veckor utan mek var faktiskt skönt. Hittade ett bättre avgassystem i garaget och från Austria hittade ett antal hjul hem till mig i slutet av maj. Har putsat upp ett av dem. Men, jag kollade inte hur många kugg som satt på bakhjulet. 34 istället för 31. Så nu får jag skruva av det gamla och putsa upp det innan man kan njuta av blank krom. Lacken på den här 66:an blir ganska fin efter polering och med rätt mängd patina.

Leta i den här bloggen