fredag 28 mars 2014

Puch Alabama 66-67 "Stockholmaren" på testsväng

Jag har skrivit om den här Alabaman tidigare. Under senhösten och vintern har jag skruvat lite då och då, fixat och trixat. Idag när solen tittade fram och det var minst 10-15 grader ute på eftermiddagen satte jag fast de sista delarna och kopplade elen. Det är förmodligen en sen 66:a eller en tidig 67:a, har inte hittat några ledtrådar än, och ram och motornummer ligger mitt emellan 66 och 67, men vad spelar det för roll egentligen. Benskyddet och fotplattorna har lackats om, förre ägaren hade påbörjat slipning, så det var inget att be för. Övriga delar är fin originallack. Kvar att göra är att antingen klä om sadeln eller hitta en NOS någonstans. Och sedan fattas det några gummidetaljer, men de ska jag köpa nya ute hos Björn i Billesholm. Den toppade 47 med 11 kuggar, jag har alltså lyckats igen. Eller rättare sagt jag hittade rätt kolv och cylinder från Österrike och fick till tändinställningen. Tror jag väljer 12 fram så får jag behålla en del av draget men får lite drägligare varvnivå. Går den lika vilt med 12 så får det bli 13. Och till alla er som envisas med 28 mm avgasrör och någon Kina-ljuddämpare, tänk om. Med frisk motor går den bäst med original avgassystem, MED insats. Bilderna tagna vid rastplatsen nära Sundsgården på Råå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv här om du vill kommunicera med mig. Du kan också mejla till puchdakota1966@gmail.com

Leta i den här bloggen