torsdag 9 maj 2013

Ny i samlingen: Puch Alabama 1966 i patinerat originalskick

Så har jag äntligen hittat en tidig 66:a i originalskick, det skiljer ju en del från årsmodell 67. De första som kom hade en extra ring runt framlampan - en slags adapter så att lampan från den ljusblå kunde användas. Pakethållaren är fyra fem cm smalare än på nyare Alabama - kolla även på bygeln. Har aldrig sett det utförandet tidigare, men det kan kanske vara ett arv från DS50. Skillnaden på sadel syns på de två sista bilderna - den sista från min andra 67:a.(20130817: Nu har jag förstått att både Denfield och Sie Feg (har ej koll på om företaget heter så) levererade sadlar samtidigt den här tiden. Puch tog helt enkelt den sadel som fanns i lager och monterade.) Nu har jag alltså byggt upp en liten Alabama-samling i Puchsamlingen - två Alabama från 66 och två från 67 - tre som rullar och en i kartong. Skulle sitta rätt bra med en blå 68:a nu - synd att jag sålde den jag hade för några år sedan... (201308: Nu finns även en blå i samlingen)

4 kommentarer:

  1. Tack, jag såg vilken moppe du lagt bud på. Har haft en sådan - kul design, men Sachs är inget kul att skruva med, dock kan de gå även om lagren glappar hysteriskt...

    SvaraRadera
  2. Jag är inte säker, men min måste varit en grå -67a med off-white framskärm. Farsan köpte den för 500;- begagnad. Konstigt nog var den faktiskt en tjejfångare. Trots det ville jag helst ha en blå "zap" eller en röd Dakota..

    SvaraRadera
  3. Har en likadan sadeln är fin men skulle vilja fixa ett par detaljer alltså laga inget större problem! Har du något tips vart man skall vända sig och få det åtgärdat?
    Mvh Mikael

    SvaraRadera

Skriv här om du vill kommunicera med mig. Du kan också mejla till puchdakota1966@gmail.com

Leta i den här bloggen