fredag 31 maj 2013

Alabama 67 - från låda till vägen

Att fixa till en Alabama kräver förmodligen betydligt mer arbete än en vanlig simpel Florida. Med min takt betyder det två år. Skönt då har jag sysselsättning. Började med benskyddet, det fick först jäsa i citronsysra så ytorna för den inhyrde svetslagaren blev rena. Nu väntar antingen slipning eller blästring. Underredet har legat i badet ett par dagar, det får ligga kvar. Fick precis ett glädjande samtal från verkstan, jag behöver inte byta bil som jag haft mardrömmar om - V70:n rullar vidare till alla nybilsälskande grannars stora förtret. Ja, jag har förmodligen den äldsta bilen på min gata och på de gator som ligger i närheten också för den delen. Här där jag bor måste man visa hur rik man är (eller hur skuldsatt) så jag antar att mina mopeder och min 13 år gamla bil retar folk. Vilken sommar det blir...

5 kommentarer:

  1. 13 år är ingen ålder på en Volvo. Jag körde min 245 -92 38 000 mil under 17 år. Kollade precis i bilregistret och den rullar fint ännu och hade vid senaste besiktningen gått 43 000 mil!

    SvaraRadera
  2. Jag håller med. Men Pansarvagnen 245 hade högre kvalitet. Jag övertog en av farsan och kom också upp i runt 38' mil. Men sedan började motorn misstända och ingen mek kunde fixa det. Sålde den till en ung Volvomek och sedan såldes den vidare och rullade i Malmö några år. Den skrotades plötsligt så jag antar att den var med i någon olycka. Jag minns ännu det sköna sätet, härligt nedsuttet och skönt. Hade gärna köpt en likadan igen, för den räddade hela min familj när jag körde in i sidan på en lastbil som plötsligt svängde ut framför mig. I 70 blås. Vi klarade oss utan en skråma, (man hinner tänka mycket, jag minns att jag la högerarmen runt min son i bilbarnstolen i framsätet)245:an lämnade platsen med en spräckt strålkastare och en sned kofångare. Jag siktade på dragbilens tank och bakdäck och den manövern var nog klok...

    SvaraRadera
  3. Kollade bilregistret. Idag pryder samma regnummer en bil från Korea. Vilket slut...

    SvaraRadera
  4. Speciella 240-ljud var kylfläktens "woooooosh" när man gasade och klicket när man lade in backen!

    SvaraRadera
  5. På 83:orna med ljusgrön metallic slapp man fläktljudet, Jag blev lite chockad när jag testade en nyare modell, lät för hemskt. Jag vet att många säkert inte håller med mig, men det var bättre drag i den gamla motorn och fräckt med elektrisk överväxel. Men klickljudet minns man...

    SvaraRadera

Skriv här om du vill kommunicera med mig. Du kan också mejla till puchdakota1966@gmail.com

Leta i den här bloggen