måndag 11 februari 2013

Första provturen med nya Lyx-Floridan avklarad

Man är alltid lika spänd inför första kicken. Men maskinen startade direkt. Tyvärr hade jag valt ett läckande flottörlock - av de 25 jag har i lådan. Ganska typiskt. Lyset funkade som det skulle, men jag jag hade kopplat fel i baklyktan så bromsljuset lyste konstant istället. Bra drag i motorn, lite ovant med fyra växlar men det var en skön känsla. Speciellt nöjd blev jag med kopplingen. Tre skivor ger betydligt skönare körning. Styrstången är däremot för hög, jag fick inte i den hela vägen vid monteringen och jag kände direkt att det måste jag fixa ganska omgående. Men hur... Har kämpat som ett djur med denna, sticker upp 2 cm över markeringen. Den är ny men betydligt längre än original. Jag får leta upp den gamla slitna styrstången och byta, annars lär en olycka inträffa. Kunde inte maxa hastigheten på de isiga vägarna men den gjorde lätt 45 på trean enligt mätaren. Kan hända att jag får dreva ner fram en kugg för det blev ingen kick i fyran även om den segade förbi 50 efter bara några meter - vi får se. Nu får den stanna i garaget tills vädret blir bättre. Det går ju inte att ta in den i värmen med bensin i tanken, tyvärr...

7 kommentarer:

  1. Hej staffan här,ja du ser ju drevning behövs knappt,jag kör ju med original drev bak samt bara ett 12 drev fram,
    4 växlar är kanon,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo du har rätt. Kanske lika bra och satsa på 11 fram direkt. Bakdrevet är ju dessutom fyra kuggar mindre än standard för tvåväxlade motorer som svingen är anpassad för. Men eftersom det är Alabama/Mexico-utväxling på motorn får jag nog testa mig fram. Det finns tre olika utväxlingar i Puchs motorer. Floridans hjul är dessutom större. Man kan ju beräkna sådant men jag saknar både formeln och kunskapen.

      Radera
    2. jag är heller ingen expert ,jag köpte min växellåda av MR. Heatcliff på tradera,som skrev att det var en mexico utväxling,vilket jag anser är perfekt till Alabama,

      Radera
    3. Det är ju rätt utväxling för dig. Mexico är ju en Alabama i grunden. Alabama/Mexico har 3,63:1 i primärutväxling, altså mellan motor och växellåda. och en Dakota och Florida har 4,00:1. För en Alabama-motor i Florida-ram är 11 fram lika med 13 i en Alabama-ram. Man får två kugg drevning fram på köpet så att säga. Så med 13 fram som jag har motsvarar det 15 på din Alabama, med även ett mindre bakdrev som jag också har kan man säga att jag har 16 fram jämfört med dina 12. Nu när jag benat ut det här för mig själv inser jag att det nog blir för mycket. Det är också därför Alabama/Mexico-motorer är så eftersökta för dem som vill nå höga hastigheter. Vässar man rätt och får en motor som orkar varva ut även med hög drevning kan man nå riktigt höga farter. Om jag ska lyckas med det får jag nog använda en 70 kubikare

      Radera
    4. gisses du hade ju kunskapen ,jag har kopierat texten kan vara bra och ha,att jag når höga farter
      jag vet inte men jag hade stort avgassystem förrut,men satte dit original avgassystem och fick högre fart,MR Pucher har ju modifierat den nya cylindern 41 mm,jag ökade 5 km/h med den, har nått 73,8 på gps ,det var på en rak väg,utan vind kl 12 på natten,jag väger bara 75 kg,lycka till nu och kör inte kull nu i snön,mvh staffan,

      Radera
    5. Jodå sådan kunskap kan man läsa sig till, ett annat är hur man använder sig av den. MrPucher är ju en av de bästa, det har jag hört från flera håll. Nyss läste jag att Mexico-motorn har annat utväxlingsförhållande än Alabama trots samma storlek på hjulen - misstänker att det är kugghjulet mellan koppling och växellåda som har fler eller färre kugg. Det är nu matematikdelen i hjärnan säger stopp.
      Jag har en fråga till dig, du kör med 15 mm förgasare, har du provat samma motor med 12:an? Och i så fall vilken var skillnaden? Varvillighet eller segdragning? Testade med 17 på en 60cc i tonåren men det enda resultatet var att den varvade mer på lägre växlar, orkade aldrig riktigt när det verkligen gällde. Det smartaste för mig är dock att gå ner de 20 kg jag lagt på mig sedan 20-årsåldern. Även om jag har längden inne för vikten så kör jag ju omkring med en säck potatis på pakethållaren jämfört med dig.

      Radera
    6. Ha ha jag är 1,75 bara,jag vägde 48 kg som 15 åring,jag lyckades köra ifrån många på det viset,jag jagar inte egentligen högre toppfart ,i så fall kan man köpa motorcykel,men den blåa alabaman jag har,kommer bli min vardags moped,dom andra kankse jag säljer,vet inte än,jag har provat med 12 mm på 60 cc,40 mm,inte 41 mm,gick rätt ok ändå,tycker det skiljer 3-5 km/h på toppen,jag har 15 mm på alla 3 alabamorna,samt 40 mm kolv på dom röda,men det är bara den 4 - växlade som är trevlig,det blir ju så lungt varv i typ 50 km/h,

      Radera

Skriv här om du vill kommunicera med mig. Du kan också mejla till puchdakota1966@gmail.com

Leta i den här bloggen