tisdag 2 oktober 2012

Nya delar till Alabaman från 67

Har börjat köra med Alabaman från 67 som jag köpte i juni. Jag visste redan från början att den hade haft vissa motorproblem och bland annat varit svårtstartad ibland. Och förre ägaren var inte så van mekare så vad som helst kunde dölja sig under fläktkåporna. Plockade av toppen, inga pinnbultar utan långa genomgående bultar, hujeda mig. Toppen, en högkomp som planats. Cylindern planad på ovansidan. Och en Sachskolv... 38,5 mm lopp. I förgasaren satt nålen några steg fel. Bytte topp, satte i riktiga originalpinnbultar och justerade förgasaren. Startade direkt och gick hyfsat. Använde den till jobbet en vecka, mot slutet kom de klassiska problemen, motorn tänder enbart ibland när den är kall, så det tar ett tag att få igång den hostande draken. Klassiskt kondensatorfel eller tändspole som håller på att ge upp. Istället för att kludda med begagnade plattor som jag brukar köpte jag helt enkelt en ny från Björn på Puchverkstan, och dessutom en ny kolv. Kolven var en riktig överraskning. Den var 4 mm kortare runt om, precis som de som sitter i många motorer från Österrike. Blir ett jädra drag i en original TRM-cylinder med denna kolvtyp. Så har ni 38,5 mm med 10 mm kolvbult kan jag rekommendera en titt på Puchverkstan.se. Den är från Speed Parts & Accessories och har artikelnummer 01-15-204 kostar 175. Det kommer en rapport efter att jag monterat delarna och provkört. Här är lite bilder så länge.