torsdag 5 juli 2012

Tanken klar till Lyxen - som var fejk visade det sig

Passade på att fixa till en tank till mitt Lyxbygge, eller vad jag trodde var en Lyxram från 1957, utan matchande motor. Det var en Tomoskopia från 62 ungefär, försedd med typbricka från en Puch Lyx 57. Grundlurad av en listig säljare på Tradera. Hittade fästhålen till den utanpåliggande tändspolen som Tomos har. På bakskärmen endast två hål på ovansidan till pakethållaren. Puch har fyra. Ramnumret var blästrat och framträdde dåligt men så mycket kunde jag se att det inte stämde med typbrickan. Jag kan fortfarande välja att dölja ursprunget, och låtsas att det är en Puch, men istället kommer jag att använda delar från Tomos, till exempel en bullig framskärm från Tomos - Puchs har påsvetsade fenders men Tomos är pressade i ett stycke. Nu gäller det att hitta en drevkåpa med Tomoslogga istället för en med Puchs. Och ett lock till bakelitburken med samma ganska snygga logga. Ramen kommer i vilket fall att få en beprövad crick-crack från Puch. Se bilden på typbrickan, har någon den riktiga ramen hemma, hör av dig 6304045 är numret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv här om du vill kommunicera med mig. Du kan också mejla till puchdakota1966@gmail.com

Leta i den här bloggen