tisdag 12 juni 2012

Så lagar man ett gashandtag till Puch Alabama

Många ägare till Puch Alabama har säkert råkat ut för att gashandtaget går trögt eller rent av sitter som berget. Jag vet inte om jag har den rätta lösningen på problemet, men så här gjorde jag. 1. Ta av täckkåpan 2. En sprint sitter i styret på ovansidan intill skruvhålet för skruven som fäster toppkåpan - samma sida som gashandtaget. 3. Ta en tång och försök dra ur sprinten. Funkar inte det, slå ner sprinten - den hamnar då inuti gashandtaget. Lossa sedan hållaren för gasvajern och ta loss denna. 4. Om du inte kan dra ut gasrullen för hand, ta en rundstav eller liknande och en gummiklubba. Slå försiktigt ut gasrullen från insidan och ut. Den tål detta. 5. När du fått ut gasrullen av koppar, spana efter metallflisor. Spärrstiftet orsakar nämligen hyvelspån som smyger in mellan gasrullen och styrets insida. Det är därför handtaget slutar att fungera. 6. Rengör allt som går att rengöra. Jag slipade till alla repor med ett fint sandpapper, fettade in allt och satte sedan tillbaka delarna. 7. Nu har du ett fungerande gashandtag. 8. Kan man hitta ett nytt spärrstift så är det naturligtvis en fördel att byta. Jag använde samma stift. Har du haft nytta av min information, lämna gärna kommentar. Har du en bättre lösning, lämna gärna kommentar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv här om du vill kommunicera med mig. Du kan också mejla till puchdakota1966@gmail.com

Leta i den här bloggen