fredag 29 juni 2012

Puch Florida (Texas) 1962 - moddad fartupplevelse

Idag släpade jag ut min svarta skönhet från gästrummet där den fört en dammig tillvaro i ett par år. Fyllde på olja och bensin. Startade nästan direkt. Måste erkänna att jag glömt tjusningen med högt styre och fartresurser när jag susade ut från villaområdet. Som vanligt 60+ trots däck som nästan tappat luften. Får nog lägga lite tid på att snygga upp den igen. Senaste renoveringen var 2008/2009 och vintern 2010/2011 satte sina spår det måste medges. Ber om ursäkt för att jag inte monterat kick och kickfjäderhållare samt att ena skruven till locket på luftburken saknas. Jag ska sätta dit NOS-delar inom kort. Den här modellen heter Texas och är från 62. Det är den svarta du ser på introduktionsbilden på bloggen. Den hade en tvåväxlad motor, handväxel, kickstart och fotpinnar, fullnavshjul. Tanken ska vara halvkromad. Idag har den Stockholmsstyre, en Dakota-motor från 1966 med ostrypt originalcylinder från Österrike, och topp som slutar med artikelnumer 201 istället för 101. 12 kuggar fram och 35 bak (original på tväväxlade) och ett gammalt effektrör, den längre modellen (28 mm). Originalmotorn pallade inte riktigt för mina experiment utan gav upp med skuret velager när jag testade att varva ut för fullt i medvind runt 2007. Men den finns kvar, ligger i en låda och gosar. Då på den tiden såg Puchen ut som fan rent ut sagt. Det enda som är kvar nu är ramen och lamphuset, resten är utbytt genom åren. Bytte framgaffeln i vintras efter ett lyckat inköp på ebay - billigare än att byta kromrören. Mopeden är inköpt i Kalmar 2006.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv här om du vill kommunicera med mig. Du kan också mejla till puchdakota1966@gmail.com

Leta i den här bloggen